کمک به پروژه­‌های توسعه در کشورهای غرب آسیا با هدف تقویت ثبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و جلوگیری از بروز بحران در این مناطق و سرایت پیامدهای امنیتی آن به اروپا، یکی از فصول مشترک «سیاست همسایگی اروپا» و استراتژی دفاع ملّی آلمان است. در همین راستا برلین می­‌کوشد در قالب نهادهایی مانند مجمع همکاری بین‌المللی (GIZ) ضمن مشارکت در تقویت زیرساخت­های توسعه‌­ای به‌ویژه در کشورهای منطقه غرب آسیا، حضور و قدرت نرم خود در منطقه را گسترش دهد. این فرآیند، در اصل یک هدف‌­گذاری امنیتی مرتبط با جلوگیری از سرایت ناامنی­‌های منطقه غرب آسیا به درون اتحادیه اروپاست.

وزارتخانه‌­های امور خارجه، توسعه و همکاری، محیط‌زیست و اقتصاد و دارایی آلمان پس‌ازآنکه دولت این کشور با دولت­‌های میزبان موافقت‌نامه‌های همکاری امضا می­‌کند، به مجمع همکاری بین‌المللی آلمان مأموریت می­‌دهند پروژه­‌های مرتبط با گسترش زیرساخت‌­های آموزشی، فنی، رفاهی و ارتباطی را در کشورهای هدف مورد پشتیبانی فنی و مالی قرار دهد. در منطقه غرب آسیا، افغانستان میزبان بیشترین تعداد همکاران این موسسه است و پاکستان قدیمی­‌ترین همکاری را با این موسسه داراست.

سابقه فعالیت این نهاد در منطقه غرب آسیا نشان می­دهد استفاده از پوشش مؤسساتی نظیر مجمع همکاری اقتصادی آلمان برای حضور نیروهای امنیتی آلمان در کشورهای میزبان، به‌طورجدی مطرح است.

معرفی

مجمع همکاری­ بین‌المللی آلمان[۱] (GIZ) یکی از مؤسسات وابسته به دولت این کشور است که در قالب «شرکت با مسئولیت محدود[۲]» به ثبت رسیده است. این موسسه در سال ۲۰۱۱ در پی ادغام سه شرکت آلمانی فعال در حوزه همکاری­‌های تکنیکی، توسعه‌­ای و آموزشی پدید آمد. ثبت رسمی این شرکت در شهرهای فرانکفورت و بُن انجام‌شده و دفتر مرکزی (اقامتگاه تجاری) آن در شهرهای بُن و اشبورن[۳] قرار دارد. این موسسه در شهرهای برلین و بروکسل نیز صاحب دفاتر نمایندگی است.

وظیفه اصلی این مجمع، پیشبرد همکاری­های تکنیکی و تکنولوژیکی با تمرکز بر مسئله «توسعه» و بر اساس خواست سفارش ­دهندگان است. این همکاری‌­ها بیش از همه در قالب ارائه مشاوره، تأمین منابع مالی و تجهیز پروژه‌های توسعه محور از طریق ارائه­‌ی کمک‌های علمی و پژوهشی انجام می­پذیرد. این مجمع همچنین در حوزه آموزش بین‌المللی نیز فعال است.

مجمع مذکور با هدف آموزش و ارتقاء مهارت کارکنان خود و همچنین به‌منظور آموزش کارکنان بیش از ۴۰ موسسه‌ای که با این مجمع همکاری می­‌کنند، اقدام به تأسیس «آکادمی همکاری­‌های بین‌المللی» نموده است. مجمع تا دسامبر سال ۲۰۱۸ در بیش از ۱۲۰ کشور جهان مشغول به فعالیت بوده و بیش از بیست هزار همکار فنی و علمی را در اختیار داشته است.

اصلی‌­ترین سفارش­ دهندگان و کارفرمایان این موسسه در داخل آلمان، وزارتخانه‌­های دولتی مسئول در حوزه­‌ی همکاری­‌های اقتصادی، توسعه، آموزش و پژوهش، محیط‌زیست و همچنین وزارت امور خارجه آلمان هستند. در حوزه برون‌­مرزی نیز کشورهای درحال‌توسعه، مهم‌ترین گروه هدف و اصلی‌­ترین سفارش‌دهندگان مجمع و آکادمی همکاری­‌های بین‌المللی به شمار می‌­روند. در کنار مواردی که ذکر شد، برخی نهادهای بین‌المللی و فرا سرزمینی مانند کمیسیون اروپا، سازمان ملل متحد و بانک جهانی نیز برای اجرای پروژه‌های خود با این موسسه آلمانی همکاری و هم­‌اندیشی دارند.

روند ورود موسسه به پروژه‌های توسعه، به‌ویژه در کشورهای بحران‌­خیز معمولاً بدین شکل است که پس از انعقاد قرارداد میان وزارتخانه­‌های دولتی آلمان یا نهادهای بین‌المللی با دولت­‌های محلی در زمینه بازسازی و توسعه، این وزارتخانه‌­ها یا نهادهای بین‌المللی مجمع همکاری‌­های بین‌المللی آلمان را مأمور ارائه کمک به پروژه‌­های مورد نظر می­‌کنند. درواقع، وزارتخانه‌­های دولتی آلمان، مانند وزارت امور خارجه، در کنار نهادهای بین‌المللی مانند بانک جهانی واسطه­‌ی حضور مجمع در کشورهای میزبان در جهت پیشبرد همکاری­‌های توسعه محور محسوب می­شوند.

رئیس و سخنگوی هیئت‌مدیره موسسه، خانم تانیا گونر[۴] که سابقه وزارت در دولت آلمان را نیز داراست، از اعضای حزب دموکرات مسیحی[۵] (فراگیرترین و قدرتمندترین حزب جمهوری فدرال آلمان) است. می­توان گفت موسسه مذکور در حال حاضر بزرگ‌ترین پیش برنده و یاری‌رسان فنی و علمی کشور آلمان در زمینه همکاری­های توسعه محور به شمار می­رود.

ازآنجاکه این موسسه آلمانی در نقاط ناامن و بحران­‌خیز جهان نیز مشارکت گسترده دارد، پیش‌ازاین تعدادی از همکاران آن، هدف سوءقصد و سانحه در اثر فقدان امنیت در محیط کار قرارگرفته‌اند. برای نمونه می­‌توان ربوده شدن سه تن از اعضا در کشور افغانستان (۲۰۱۵) و کشته شدن یکی از همکاران در کشور نیجر (۲۰۱۸) را نام برد.

حضور در منطقه غرب آسیا

حضور و فعالیت مؤسسات و شرکت‌­های آلمانی در کشورهای منطقه غرب آسیا در قالب پروژه‌­های توسعه از یک‌سو بخشی از سیاست دفاعی جمهوری فدرال آلمان به شمار می­رود و از سوی دیگر نیز ذیل «سیاست همسایگی اروپا» می­‌گنجد. توضیح آن‌که پس از حوادث یازده سپتامبر ۲۰۰۱ و طرح مسئله­‌ی مبارزه با تروریسم در سطح بین‌الملل، منطقه غرب آسیا به‌عنوان هدفی امنیتی برای غرب مورد توجه قرار گرفت. در ذهنیت اروپایی، منطقه غرب آسیا به‌عنوان حوزه همسایگی اروپا در عین برخورداری از منابع سرشار ثروت و موقعیت ممتاز ژئوپلیتیکی، در دو دهه اخیر منبع خیزش­‌های بنیادگرایانه و تروریستی بوده است. جمع‌بندی کشورهای اروپایی، به‌ویژه آلمان از حوادث سال­‌های اخیر، به‌ویژه در پی تحولات موسوم به بهار عربی آن است که ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه غرب آسیا، بدون تردید پیامدهای امنیتی وخیمی برای کشورهای اروپایی خواهد داشت. درنتیجه، کمک به روندهای توسعه در کشورهای غرب آسیا با هدف مبارزه با تروریسم و بنیادگرایی، در دستور کار اروپا قرارگرفته است.

 می­توان گفت از زمان وقوع موج مهاجرت به اروپا و حملات تروریستی در کشورهای اروپای غربی، منطقه غرب آسیا و تحولات آن مهم‌ترین اولویت امنیتی اروپا به شمار می­رود. درنتیجه کشورهای اروپایی در قالب آخرین تحولات سیاست همسایگی (۲۰۱۶) کمک‌­های مادّی، علمی و فنی برای پیشبرد توسعه، تأمین زیرساخت­های اقتصادی و اجتماعی و مبارزه با فقر و بی‌سوادی در کشورهای بحران­خیز این منطقه را در صدر اولویت­‌های خود قرار داده‌اند. این استراتژی، بر این تحلیل استوار است که گسترش توسعه و تعمیق رفاه در کشورهای غرب آسیا، ثبات نظام­‌های اجتماعی و سیاسی در این کشورها را تقویت خواهد نمود، بنیادگرایی را تضعیف خواهد کرد و درنتیجه از سرایت ناامنی به اروپا، هم در قالب حملات تروریستی و هم به شکل امواج مهارناپذیر مهاجرت، جلوگیری خواهد کرد.

کشور آلمان نیز، هم در سطح اتحادیه اروپا و هم در قالب تدوین استراتژی دفاع ملّی از این دیدگاه دفاع می‌­کند که حمایت از روندهای توسعه در کشورهای بحران­خیز جهان، ازجمله در منطقه غرب آسیا به افزایش ثبات در منطقه، اروپا و جهان منجر خواهد شد. این باور، به نحوی گسترده در سند «کتاب سفید ارتش آلمان» ۲۰۱۶ به‌عنوان یک سند بالادستی در حوزه دفاع ملّی انعکاس یافته است. درمجموع می‌­توان گفت جمهوری فدرال آلمان از یک‌سو با انگیزه­‌ی دفاع ملّی و از سوی دیگر با هدف تهدید زدایی از اتحادیه اروپا به دنبال پیشبرد پروژه‌­ها و همکاری­‌های توسعه محور در منطقه غرب آسیاست. نتیجه این تصمیم از یک‌سو افزایش حضور و نفوذ آلمان در زیرساخت­‌های اقتصادی و اجتماعی کشورهای این منطقه است و از سوی دیگر کنترل عوامل بروز تروریسم و بنیادگرایی. در حال حاضر کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی ازجمله کشورهایی هستند که با مجمع همکاری بین‌المللی آلمان ارتباط دائمی دارند.

حضور مجمع در عراق از سال ۲۰۰۲ و در افغانستان از سال ۲۰۱۱ بنا بر درخواست وزارت امور خارجه و در قالب تصمیم آلمان مبنی بر مشارکت در روندهای بازسازی این دو کشور آغاز شده است. ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان در قالب گسترش دسترسی به آب تصفیه‌شده، برق، تلفن و اینترنت، همچنین مشارکت در روندهای آموزش عمومی در این کشورها، از مهم‌ترین وظایف مجمع به شمار می­‌رود. حوزه­‌های سلامت، اشتغال و بهداشت عمومی نیز به این حوزه‌ها اضافه می­شود.

 افغانستان در حال حاضر میزبان حدود ۱۲۰۰ کارشناس، همکار و عضو این مجمع آلمانی است که عمدتاً در شش استان شمالی این کشور مشغول به کار هستند. کشور عراق نیز پذیرای ۲۷۰ نفر از همکاران این موسسه است که عمدتاً در اقلیم خودمختار این کشور، مشغول به کار هستند.

در کشور پاکستان که یکی از قدیمی‌­ترین همکاری­‌های منطقه‌ای را با این موسسه دارد (از دهه ۱۹۶۰ میلادی)، همکاری­‌های حوزه بیمه، انتقال انرژی و امنیت پایدار نیز به وظایف این موسسه اضافه شده است. نکته قابل‌ذکر در زمینه روابط موسسه با پاکستان آن است که در سال ۲۰۱۲ سه نفر از اعضای سرویس امنیت داخلی آلمان (BND) در شهر پیشاور بازداشت شدند. این بازداشت ­شدگان با ارائه مدارک مستند، خود را از همکاران مجمع همکاری‌­های بین‌المللی آلمان معرفی کرده بودند. این اتفاق به‌عنوان دلیلی بر استفاده دولت آلمان از پوشش این موسسه برای حضور نیروهای امنیتی خود در خاک پاکستان، مورد اعتراض کشور میزبان قرار گرفت، به احضار سفیر آلمان در اسلام‌آباد انجامید و برای مدت کوتاهی روابط دو کشور را با تنش مواجه کرد.

همکاری موسسه با امارات متحده عربی و عربستان سعودی، بیشتر بر حوزه آموزش و پس‌ازآن بر پیشبرد پروژه­های انتقال انرژی متمرکز شده است. ازآنجا مسئله حفاظت از محیط‌زیست و بهره‌برداری از انرژی‌­های پاک همواره یکی از اولویت­‌های اساسی دولت آلمان بوده است، امارات متحده عربی کوشیده است در قالب همکاری استراتژیک دو دولت از سال ۲۰۰۴، پروژه­های مربوط به انرژی­‌های پاک و تجدیدپذیر را با همکاری دولت آلمان راه‌اندازی و اجرا کند. در همین راستا نیز وزارت محیط‌زیست آلمان به مجمع مأموریت داده است، در پروژه‌های مربوطه به شهر اکولوژیک «المصدر» در امارات به‌عنوان نمونه‌­ای برای شهری که تماماً با استفاده از انرژی‌­های پاک اداره می­شود، نقش مشاور و همکار را ایفا نماید.

در ارتباط با عربستان سعودی، در سایت موسسه اشاره شده است که کاهش درآمدهای نفتی عربستان از سال ۲۰۱۴، دولت عربستان را به تجدیدنظر در سیاست­‌های اقتصادی خود واداشته است. بر همین مبنا نیز استراتژی نوین اقتصادی دولت با عنوان «چشم‌انداز ۲۰۳۰» به تصویب دولت عربستان سعودی رسیده است. ازآنجاکه یکی از بنیان­‌های اصلی این سند، انجام اصلاحات مالی و پولی در نظام اقتصادی عربستان و ایجاد تحول در منابع درآمدی این کشور است، مجمع همکاری­‌های بین­‌المللی آلمان از جانب وزارت اقتصاد و دارایی این کشور مأمور کمک به عربستان در راستای اجرای راهبرد جدید خود شده است.

 

دپارتمان اروپا/ ۲۹ تیر ۱۳۹۸

 

[۱] Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit

[۲] GmbH(Gesellschaft mit beschränkter Haftung)

[۳] Eschborn

[۴] Tanja Gönner

[۵] CDU

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *