در بین تحلیل‌­های اندیشکده‌­ای مایکل گرینوالد از اندیشکده بلفر سنتر نوشته که اگر آمریکا قصد دارد که به مجازات چین از طریق تحریم بپردازد با توجه به قدرت بسیار زیاد چین باید ابزارهای اجرایی متنوع‌­تری از تحریم­‌های ثانویه را به کار ببرد و در استراتژی تحریمی خود تجدیدنظر کند. او در این زمینه بیش از هر چیز بر هدف قرار دادن ساختار مدیریتی شرکت­‌های چینی همچون هواوی و تحریم هوشمند نیروی انسانی تأکید دارد.

یو یانگدینگ در پراجکت سیندیکت درباره مرحله بعدی جنگ تجاری می‌­نویسد. او می‌­نویسد که چین همچنان متعهد به روند ۴۰ ساله اصلاحات اقتصادی و بازار آزاد است؛ اما برای ادامه پیروی از این تعهد، رهبران چین تنش­‌های خود با آمریکا را مدیریت کنند وگرنه مرحله بعدی این جنگ تجاری برای اقتصاد جهانی بسیار پرهزینه و به‌طور بالقوه ویرانگر خواهد بود و فرآیند آزادسازی اقتصاد چین را مختل خواهد کرد.

دنیل ماس در بلومبرگ به پیامدهای اقتصادی این جنگ برای ویتنام اشاره می­‌کند. ویتنام تا اکنون از افزایش تنش­‌ها بین چین و آمریکا سود برده بوده چون شرکت­‌ها برای پرهیز از تعرفه آمریکا بر چین به این کشور روی آورده بودند اما آمریکا هم‌­اکنون توجه خود را به ویتنام نیز جلب کرده و این به معنای ضرر در آینده برای ویتنام است که نشان می­‌دهد این جنگ برنده‌­ای ندارد.

پل کروگمن برنده جایزه اقتصاد نوبل در مقاله‌­ای برای نیویورک‌تایمز نوشته که ترامپ در جنگ تجاری شکست خورده است. او اشاره می­‌کند که تعرفه­‌های ترامپ به اقتصاد آمریکا لطمه زده و مخارج خانواده آمریکایی را به‌طور متوسط هزار دلار در سال بالا برده است و تأثیری بر رفتار چین نداشته. او می­‌گوید اگر تعرفه مجازات به قصد اجبار باشد، تعرفه­‌های ترامپ به اجباری منتهی نشده‌­اند. او مثال‌­های تاریخی می­‌آورد از مواردی که در گذشته نیز تعرفه­‌ها موفق نبوده­اند، اما در حال حاضر و با وابستگی متقابل اقتصاد جهانی حتی کمتر از پیش موفق خواهند بود.

(بلفر سنتر/پراجکت سیندیکت/بلومبرگ/ نیویورک‌تایمز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *