آلمان در شرایطی وارد ۲۰۲۰ شده است که رشد اقتصادی آن ثابت مانده و برخی تولیدکنندگانش در سختی به سر می‌برند؛ بنابراین این کشور برای ادامه بی‌ثباتی‌های تجاری و تهدید جدید ویروس کرونا به‌خوبی آماده نیست.

چندین عامل بر بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا فشار آورده و آن را از یک موتور رشد به یک اقتصاد آسیب‌­پذیر در منطقه تبدیل کرده است. رشد اقتصادی آلمان در سال گذشته میلادی تنها ۰/۶ درصد بود و وضعیت آن در ۲۰۲۰ تغییر چندانی نخواهد کرد. اقتصاد منطقه یورو در ۲۰۱۹، ۱.۲ درصد رشد داشت و این رشد در سه‌ماهه چهارم تنها ۰/۱ درصد بود.

علاوه بر عوامل جهانی، آلمان با برخی مسائل داخلی هم دست‌وپنجه نرم می‌کند مثل مشکلات بانک‌ها و تحول صنعت خودرو که مربوط به شرایط جوی می‌شد. اخیراً مسائل سیاسی ازجمله استعفای آنگلا مرکل هم به جمع مشکلات اضافه شده است. تنها نقطه روشن در اقتصاد آلمان و منطقه یورو بازار کار آن است. آمار نشان می‌دهد رشد اشتغال در ۱۹ کشور از این بلوک در پایان ۲۰۱۹ به ۰/۳ درصد رسیده است.

ولی هنوز هم خبرهای بد وجود دارد و آن هم تضعیف یورو در برابر دلار است که به پایین‌ترین حد طی سه سال گذشته رسیده است.

هزینه‌های مصرف‌کنندگان و هزینه‌های دولتی در ۳ ماهه چهارم سال گذشته میلادی در آلمان به‌شدت کاهش یافت، سرمایه‌گذاری در تجهیزات به طرز قابل‌توجهی پایین آمد و تجارت هم افول کرد.

انتظار می‌رفت این شرایط در ۲۰۲۰ بهبود یابد ولی با ادامه ضعف در بخش صنعت و شیوع ویروس کرونا در چین، این دورنما هم زیر سؤال رفته است. تجارت همین حالا هم تحت تأثیر شیوع این ویروس قرار گرفته است. خودروسازی فولکس‌واگن ازجمله شرکت‌هایی است که مجبور شد کارخانه‌های خود را در چین ببندد و دایملر (گروه صنعتی) هم شاهد فروش ضعیف مرسدس در سال جاری میلادی است.

کمیسیون اروپا در دورنمای اقتصادی خود در این هفته اعلام کرد ویروس کرونا یک خطر برای رشد اقتصادی است. این کشور آسیایی یک بازار بزرگ برای شرکت‌های آلمانی است. چین در خارج از اتحادیه اروپا پس از آمریکا در درجه دوم اهمیت قرار دارد و آلمان سالانه نزدیک به صد میلیارد یورو (۱۰۸ میلیارد دلار) در این کشور فروش دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *