«فارین پالیسی» در مقاله ای با توجه به تصمیمات جدید «ترامپ» در حوزه وضع تعرفه ها به بررسی ابعاد مختلف این سیاست و تاثیر آن بر کشورهای مختلف منطقه آمریکای لاتین پرداخته است. در تاریخ ۳ آوریل ۲۰۲۵، رئیسجمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ، تعرفههای جدیدی را معرفی کرد که بر بیشتر کشورهای جهان اعمال میشود. با این حال، مکزیک و کانادا از این تعرفهها معاف شدند و وضعیت تجاری ترجیحی خود را با ایالات متحده حفظ کردند. این تصمیم به صادرات کلیدی مکزیک، مانند آووکادو، منسوجات و داروها، اجازه میدهد بدون تعرفه وارد بازار آمریکا شوند، در حالی که کشورهای دیگر با افزایش هزینههای تجاری مواجه خواهند شد. مقامات مکزیکی این معافیت را جشن گرفتند و بر اهمیت حفظ توافقنامه تجاری ایالات «متحده-مکزیک-کانادا» تأکید کردند. با این حال، برخی کالاها مانند خودروها، فولاد و آلومینیوم همچنان مشمول تعرفههای ۲۵ درصدی هستند. این اقدام باعث واکنشهای مختلفی در سراسر جهان شده است؛ به عنوان مثال، نخستوزیر کانادا، مارک کارنی، تعرفه ۲۵ درصدی بر خودروهای وارداتی از ایالات متحده اعمال کرده است. تحلیلگران این تحولات را به عنوان فرصتی برای مکزیک میبینند تا مذاکرات مجدد توافقنامه «متحده-مکزیک-کانادا» را آغاز کند و تجارت خود را در محیطی با حمایتگرایی شدید بهبود بخشد. مقامات بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین روز چهارشنبه با سردرگمی به اعلام تعرفههای جدید رئیسجمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ، واکنش نشان دادند. ترامپ قصد دارد برای همه کشورها تعرفه پایه ۱۰ درصدی اعمال کند، اما حدود ۶۰ شریک تجاری با نرخهای بالاتری مواجه خواهند شد. دولت ترامپ نرخ به اصطلاح «تعرفه متقابل» را بر اساس کسری تجاری ایالات متحده با هر کشور محاسبه کرده است.
کشورهایی هم که تلاش کردند به ترامپ نزدیک شوند، مستثنی نبودند. مثلا «خاویر میلی»، رئیسجمهور راستگرای آرژانتین، سیاست خارجی خود را به سوی ایالات متحده نزدیک کرد و حتی پیشنهاد توافق تجاری دوجانبهای را به مشاوران ترامپ داده است. اما آرژانتین با همان نرخ تعرفهای روبرو شد که برزیل – با دولتی متمایل به چپ و منتقدِ ترامپ به خاطر حمایتگرایی – مواجه شد.
ایالات متحده با هر دو کشور آرژانتین و برزیل مازاد تجاری[۱] دارد، بنابراین هر دو با حداقل نرخ ۱۰ درصدی روبرو شدند. دیگر اقتصادهای بزرگ آمریکای لاتین نظیر شیلی، کلمبیا و پرو نیز با تعرفههای ۱۰ درصدی مواجه شدند، که کمتر از تعرفههای جدید ۲۰ تا ۳۰ درصدی است که واشنگتن بر برخی شرکای بزرگ تجاری در اروپا و آسیا اعمال کرده است.
اگرچه تعرفههای ۱۰ درصدی در پایینترین سطح اقدامات ترامپ قرار دارند، اما همچنان مانعی قابل توجه برای صادرکنندگان محسوب میشوند. ترامپ اعلام کرد که نرخهای جدید شامل مکزیک و کانادا نمیشود، زیرا این دو کشور قبلاً با مجموعهای از تعرفههای اعلامشده مواجه شدهاند. اما برخی کشورهای منطقه، نرخهای بالاتری دریافت کردند.
اقتصادهای بزرگ آمریکای لاتین تا حدی به دلیل فرمول ترامپ، از بدترین سناریوی ممکن در زمینه تعرفهها جان سالم به در بردند. اما برای مقامات منطقه، اعلامیه چهارشنبه همچنین اهمیت دیپلماسی را تقویت کرد. «ولبر بارال»، وزیر پیشین تجارت برزیل، به نشریه «فارین پالیسی» گفت که «ژرالدو آلکیمین»، معاون رئیسجمهور کشور، در ماه مارس تصمیم خردمندانهای گرفت که به صورت مجازی با «هوارد لوتنیک»، وزیر بازرگانی آمریکا، دیدار کند. در جریان این گفت وگو، «آلکیمین» بر مازاد تجاری دوجانبه برزیل و نرخ پایین تعرفهها بر کالاهای آمریکایی تأکید کرد.
مقاله می گوید مجلس برزیل این هفته در اقدامی وحدت آمیز با اکثریت قاطع لایحهای را تصویب کرد که به دولت اجازه میدهد در برابر تعرفههای تجاری سایر کشورها مقابله به مثل کند. برای قانونگذاران راستگرای برزیل نیز، نیاز به حمایت از صنعت ملی برزیل مهمتر از فشارها برای همراستا شدن با «ژائر بولسونارو» رئیسجمهور سابق و طرفدار «ترامپ» به نظر رسید.
مقامات مکزیکی نیز احساس اطمینان بیشتری نسبت به تواناییهای دیپلماتیک خود داشتند. به گفته «ماتیاس گومز لئوته»، تحلیلگر ارشد مکزیک در گروه اوراسیا، با توجه به تعرفههای اعمالشده در هفتههای گذشته، «در میان بسیاری از اعضای دولت مکزیک، حس کلی این است که این یکی از بهترین سناریوهای ممکن است».
در چند هفته اخیر، «ترامپ» تعرفههایی ۲۵ درصدی بر کالاهای مکزیکی اعمال کرد، هرچند بعداً برخی از آنها را کاهش داد. «کلودیا شینباوم»، رئیسجمهور مکزیک، از تهدید به اقدامات تلافیجویانه سنگین پرهیز کرده و در زمینه مهاجرت و سیاست امنیتی امتیازات قابلتوجهی به «ترامپ» داده است.
مقاله می گوید اگرچه مکزیک از تعرفههای جدید روز چهارشنبه معاف شد، اما تأثیر تعرفههای پیشین «ترامپ» – از جمله بر واردات خودرو – از هماکنون بر اقتصاد مکزیک سایه افکنده است. تخمین زده میشود کشور به مرز رکود فنی نزدیک شده باشد.
شرکت خودروسازی «استلانتیس»، تولیدکننده برندهایی چون پژو و جیپ، روز پنجشنبه اعلام کرد که تولید در یکی از کارخانههای خود در مکزیک را متوقف خواهد کرد. بسیاری از سرمایهگذاران احتمالی تصمیمات مهم خود را تا مشخص شدن دامنه کامل تعرفههای «ترامپ» به تعویق انداختهاند. «خوان کارلوس بیکر»، معاون پیشین وزیر تجارت خارجی مکزیک، به فارین پالیسی گفت: «سرمایهگذاری کمتر شده و مشاهده میشود که برخی از صنایع کلیدی مانند ساختوساز با مشکلات جدی مواجه هستند».
مقاله می گوید مردم آمریکای لاتین ممکن است نسبت به خطرات تعرفههای جدید «ترامپ» آگاهی بیشتری داشته باشند، زیرا این اقدامات یادآور سیاستهای اقتصادیای است که در دهههای ۱۹۵۰، ۶۰ و ۷۰ در منطقه رایج بود، اما بعدها عمدتاً کنار گذاشته شدند. راهبردهای موسوم به «صنعتیسازی جایگزینی واردات» با هدف تقویت صنایع داخلی از طریق مسدود کردن رقابت خارجی – اغلب با تعرفهها – اجرا میشدند. برخی کشورها، از جمله برزیل و مکزیک، در چارچوب این سیاستها رشد موقتی را تجربه کردند. اما بسیاری از سیاستگذاران سرانجام این سیاستها را بهعنوان مانعی بر رقابتپذیری درک کردند. این موضوع، همراه با موجی از بحرانهای بدهی، منجر به حذف بسیاری از تعرفهها شد.[۲]
[۱] Trade surplus
[۲] https://foreignpolicy.com/2025/04/03/what-trumps-latest-tariffs-mean-for-latin-america/