ایران - یوریکا

موسسه ایرانی مطالعات اروپا و امریکا

اتحادیه اروپا : پایش هفتگی اتحادیه اروپا (16 تا 22 آوریل 2018 - 27 فروردین تا 2 اردیبهشت 1397)
تعداد بازدید: 111 تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰

16 تا 22 آوریل 2018 - 27 فروردین تا 2 اردیبهشت 1397



فهرست

  1. اختلاف مقامات ارشد رومانی در خصوص انتقال سفارت این کشور به بیت‌المقدس
  2. اعتراض کشورهای جنوبی اتحادیه اروپا در مورد طرح جدید پذیرش پناه‌جویان 
  3. تلاش داعش برای ایجاد موج جدید مهاجرت پناه‌جویان از افریقا به اروپا
  4. بالاگیری تنش و احتمال درگیری نظامی میان یونان و ترکیه
  5. یونکر: هیچ دستور کار امنیت اروپایی بدون روسیه نداریم
  6. مرکل بر معافیت شرکت‌های آلمانی از تحریم رابطه با روسیه تأکید داشت
  7. برجام ممکن است با ضربه اول ترامپ نابود نشود
  8. موگرینی و همکارانش سناریوی فردای برجام را پیش‌بینی نکرده‌اند
  9. یورونیوز: واکنش ایران به خروج احتمالی آمریکا از برجام چه خواهد بود؟
  10. طرح بلندمدت اتحادیه اروپا برای اردن
  11. اقتصاد شکننده ایران، مانع خروج ایران از برجام می‌شود
  12. آیا بالکان غربی با طوفان آینده روسیه مواجه است؟
  13. بازگشت حامیان رویکرد تغییر نظام ایران به کاخ سفید
  14. آیا درگیری ایران و اسراییل منجر به جنگ جدیدی در خاورمیانه می‌شود؟

1. اختلاف مقامات ارشد رومانی در خصوص انتقال سفارت این کشور به بیت‌المقدس         

نخست‌وزیر رومانی در اقدامی ناهماهنگ با رئیس‌جمهور، از قصد دولتش مبنی بر انتقال سفارت به بیت‌المقدس خبر داد.

رومانی نخستین کشور اتحادیه اروپایی است که تصمیم گرفته است سفارتخانه خود را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل نماید... این امر را حزب حاکم سوسیال‌دمکرات رومانی اعلام و گفته است که مراحل این جابجایی آغازشده است. ترامپ در ماه دسامبر گذشته از تصمیم ایالات‌متحده مبنی بر انتقال سفارتخانه خود به بیت‌المقدس سخن گفت امری که مورد اعتراض 128 کشور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفت و تنها 7 کشور کوچک از این تصمیم ایالات‌متحده حمایت کردند. در آن هنگام اتحادیه اروپا هم نسبت به این تصمیم ترامپ ابراز نگرانی عمیق کرد بااین‌حال رومانی تصمیم گفته است از ایالات‌متحده در این زمینه پیروی نماید.

دراگنا رهبر حزب حاکم سوسیال‌دمکرات در اظهاراتی مدعی شده است که اسرائیل حق دارد هر مکانی را به‌عنوان پایتخت خود انتخاب نماید

لازم به ذکر است رومانی ریاست دوره‌ای شورای اروپا را از اول ژانویه سال آینده برعهده خواهد گرفت، لازم به ذکر است این امر همچنین باعث اختلاف سیاسی میان رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور شده است، اگرچه مقام رئیس‌جمهور در رومانی قادر به عزل نخست‌وزیر نیست ولی خواستار استعفای وی شده است. (4 اردیبهشت 1397- منبع: euractive)

 

2. اعتراض کشورهای جنوبی اتحادیه اروپا در مورد طرح جدید پذیرش پناه‌جویان 

اسپانیا، ایتالیا، قبرس و مالت و یونان نسبت به طرح پیشنهادی موردحمایت بروکسل در مورد قوانین جدید پذیرش پناهجویان اعتراض کردند.

بلغارستان که در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورای اروپا را برعهده دارد در طرحی پیشنهادی توافق دوبلین در مورد قوانین پذیرش مهاجران را مورد بازبینی قرارداده است.

پیشنهاد بلغارستان که از سوی آلمان و سوئد حمایت می‌شود جهت جلوگیری از بحرانی مشابه آنچه در سال 2015 رخ داد تدوین‌شده است. این طرح شامل تخصیص سهمیه پذیرش برای هر کشور همانند آنچه به‌طور موقت که در دوره بحران پناه‌جویان رخ داد می‌باشد بااین‌حال طرح پیشنهادی دارای تفاوت‌هایی با ساختار کنونی است و هدف آن ساکت کردن سیاستمداران مهاجر ستیز در این کشورهاست. در این سیستم جدید کشورهای ساحلی جنوب متحمل سهمیه زیادی از پذیرش خواهند شد بطوریکه طبق قوانین کنونی اگر یک پناه‌جو وارد خاک اروپا شود به مدت 6 ماه باید در کشوری که واردشده حضورداشته باشد و نمی‌تواند در محل دیگری درخواست پناهندگی دهد، حال طبق پیشنهاد جدید این میزان از 6 ماه به 10 سال افزایش‌یافته است. درواقع کشورهای جنوبی ساحلی که ازنظر جغرافیایی اولین مقصد ورود پناه‌جویان محسوب می‌شوند بر این اساس به مدت یک دهه مسئول ورود پناه‌جو خواهند بود. بر این مبنا کنترل مرزها به‌طور کامل برعهده کشورهای ساحلی خواهد بود امری که به گفته سیاستمداران این کشورها عادلانه نیست. بلغارستان درصدد است تا پیش از نوبت ریاست دولت دست راستی اتریش بر شورای اروپا که از ماه ژوئن آغاز می‌شود این موضوع را به نتیجه برساند. پیش‌ازاین کشورهای اروپای مرکزی نیز نسبت به سیاست‌های مهاجرتی بروکسل اعتراض کرده بودند. (31 فروردین 1397- منبع: politico)

 

3. تلاش داعش برای ایجاد موج جدید مهاجرت پناه‌جویان از افریقا به اروپا        

داعش برای ایجاد یک موج از مهاجرت از افریقا به مقصد اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تا در این راستا هم‌زمان با تضعیف اروپا نفوذ خود را نیز در این منطقه گسترش دهد.

مسئول برنامه غذای سازمان ملل متحد اعلام کرد گروه داعش با همکاری گروه‌های افراط‌گرای افریقا قصد دارد موج جدید مهاجرتی را به مقصد اروپا ایجاد کند. نکته حائز اهمیت این است که این بار مسئله کمبود غذا ابزار مهم در جهت تحقق این هدف برای گروه‌های تندرو خواهد بود. همچنین فرماندار سابق کارولینای جنوبی که در نشستی در بروکسل در این مورد اظهار داشت که گروه‌هایی مانند بوکوحرام و القاعده با گسترش فعالیت‌ها و بی‌ثباتی باعث ایجاد موج‌های جدید مهاجرت به اروپا خواهند شد به گفته وی اما این بار موج مهاجرت ناشی از جنگ داخلی یک کشور 20 میلیونی مانند سوریه نیست بلکه ناآرامی‌ها در افریقا بالغ‌بر 500 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چنین موج مهاجرتی گسترده‌ای در صورت وقوع تبعات بزرگی برای اتحادیه اروپا به دنبال خواهد داشت. (6 اردیبهشت 1397- منبع: Theguardian)

 

4. بالاگیری تنش و احتمال درگیری نظامی میان یونان و ترکیه

روابط میان یونان و ترکیه همواره پرتنش بوده است، این دو کشور همسایه در قرن بیستم بارها با یکدیگر وارد رویارویی مستقیم نظامی شدند و حتی در سال 1996 هم تا سر حد یک جنگ تمام‌عیار پیش رفتند.

چندی پیش بن علی ییلدیریم نخست‌وزیر ترکیه عنوان کرد که گارد ساحلی این کشور پرچم یونان را از یک جزیره کوچک نزدیک به جزیره فورنوی یونان پایین آورده‌اند. این امر از سوی وزارت دفاع یونان رد شد اما این تنها مورد از تنش‌های اخیر نبوده، هفته گذشته نیز یک فروند هواپیمای جنگنده یونانی در هنگام بازگشت از مأموریت دچار سانحه شد و خلبان آن کشته شد. این امر پس از ره‌گیری یک هواپیمای ترکیه که به گفته یونان وارد حریم هوایی این کشور شده بود رخ داد. در ماه جاری به گفته یونان بیش از 30 بار حریم هوایی این کشور توسط ترکیه نقض شده است. در پی این حادثه مقامات ترکیه سعی کردند از طرق دیپلماتیک نسبت به وقوع حادثه ابراز تسلیت کنند اما در یونان، افکار عمومی ترکیه را مسئول کشته شدن خلبان 34 ساله می‌دانند.

جزیره مزبور در بخشی از آب‌های دریای اژه قرار دارد که مورد مناقشه میان یونان و ترکیه است و ترکیه این ناحیه را منطقه خاکستری نامیده اما یونان آن را مطابق کنوانسیون حقوق دریاها متعلق به خود می‌داند. در حال حاضر در داخل هر دو کشو نیز دعاوی بر سر مالکیت جزایر به‌شدت مناقشه برانگیز شده است. در یونان موضوع ترکیه یکی از معدود مباحثی است که احزاب مخالف را در کنار یکدیگر قرار داده است. ناتو به‌شدت از این بابت گسترش این مناقشات مین دو عضو خود ناخرسند است و تلاش نموده از مداخله در آن خودداری کند. به نظر می‌رسد سیاست‌های ترکیه در مورد دریای اژه به‌زودی شاهد تغییری نباشد. (8 اردیبهشت 1397-منبع: Foreignpolicy)

5. یونکر: هیچ دستور کار امنیت اروپایی بدون روسیه نداریم

رئیس کمیسیون اروپا، در مصاحبه‌ای که روز شنبه منتشر شد، گفت: اروپا و روسیه نیاز به برقراری تماس‌های جدید و جلوگیری از شکل‌گیری دوباره ادبیات "جنگ سرد " دارند.

رئیس کمیسیون اضافه کرد: "ما نیاز به برقراری ارتباط با روسیه داریم. روسیه یک بازیگر بزرگ است. هیچ برنامه امنیتی برای اروپا بدون روسیه وجود ندارد. من شعارهای جنگ سرد فعلی را دوست ندارم.

نظرات یونکر در زمان تنش شدید بین اتحادیه اروپا و روسیه در مورد حضور این کشور در سوریه، دخالت در حمله عامل عصب در سالزبوری انگلستان و اتهامات روسیه در انتخابات ملی است.

یونکر همچنین هشدار داد که قدرت اروپا در سطح جهانی به دلیل رشد قدرت‌های بزرگ دیگر کاهش می‌یابد.

او گفت: "ما اروپایی‌ها گاهی فکر می‌کنیم که رئیس جهان هستیم. ما فراموش می‌کنیم که بخش کوچکی از جهان هستیم. ما قدرت اقتصادی را از دست می‌دهیم.

وی افزود: "ما ازلحاظ جمعیت شناختی هم در حال کاهش هستیم، ازلحاظ فرهنگی در وضعیت بهتری قرار داریم، اما ما غالب نیستیم؛ بنابراین همیشه باید به بقیه جهان هم‌نظر داشت و قدرت‌های دیگر را لحاظ کرد.

یونکر همچنین گفت: برخی از اعضای اتحادیه اروپا، ازجمله هلند، در رأی خود با فریب‌کاری از تلاش‌ها کمیسیون برای ایفای نقش سیاسی در این موضوعات جلوگیری می‌کنند. (6 اردیبهشت 1397-منبع: Euractive)

 

6. مرکل بر معافیت شرکت‌های آلمانی از تحریم رابطه با روسیه تأکید داشت 

مرکل در دیدار با ترامپ از وی خواسته که تجارت آلمان را از تحریم‌های روابط با روسیه معاف کند.

اولاف شولتز، وزیر دارایی آلمان به همراه مرکل به آمریکا سفر کرد. او در جریان سفر به ایلات متحده از مقامات آمریکا درخواست کرد شرکت‌های آلمانی در حیطه عملکرد تحریم علیه روسیه معاف باشند.

به نقل از اسپوتنیک رئیس اتاق بازرگانی آلمان- روسیه اعلام کرد: میزان خسارت شرکت‌های آلمانی از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه به یک و نیم میلیارد یورو می‌رسد. بر اساس اعلام رسانه‌ها آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از مقامات آمریکایی خواسته تا محدودیت‌ روی شرکت‌های بزرگ آلمانی را بردارد. این محدودیت‌ها در ارتباط با شرکت‌ها و مقاماتی هستند که در آخرین تحریم‌های آمریکا از روابط با شرکت‌ها و افراد روسی منع شدند. بر اساس این گزارش در 6 آوریل آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال کرد که چندین افراد و شرکت‌های معروف روس در این فهرست قرار داشتند. تنها چند روز قبل نیز 38 مقام، فعال تجاری و شرکت‌های روسی نیز از سوی آمریکا تحریم شده بودند. آمریکا اخیراً جنگ تجاری علیه کشورها به‌ویژه چین و روسیه آغاز کرده و تحریم‌های جدیدی علیه آن‌ها اعمال می‌کند. (8 اردیبهشت 1397- منبع: foreignpolicy و اسپوتنیک)

 

7. برجام ممکن است با ضربه اول ترامپ نابود نشود             

به گفته تحلیلگران، تحریم‌هایی که تابستان آینده (١١جولای) تعلیق آن‌ها منقضی می‌شود نسبت به تحریم‌هایی که ماه آینده میلادی (١٢ می) منقضی می‌شوند، احتمالاً باعث واکنش شدیدی از جانب تهران خواهند شد. ممکن است ترامپ تحریم‌های ۱۲ می‌ را بازگرداند اما اجرای رسمی آن‌ها را چندین ماه به تأخیر اندازد. این به اروپایی‌ها زمان بیشتری خواهد داد تا اقداماتی برای رفع نگرانی‌های ترامپ انجام دهند. در آن حالت ممکن است زنده ماندن برجام به چگونگی پاسخ ایران و اروپایی‌ها و چین و روسیه، بستگی داشته باشد. شاید برخی کشور‌ها تصمیم بگیرند که حتی اگر آمریکا عملاً از توافق خارج شود، حفظ نسخه‌ای از آن، ارزشمند باشد.

فیلیپ گوردون، مشاور ارشد سیاست خارجی باراک اوباما، گفته است " بعید است که توافق در ۱۲ می کاملاً لغو شود؛ زیرا هیچ‌کدام از دو طرف نه این را می‌خواهند و نه می‌خواهند مقصر باشند؛ اما این توافق قبل از اینکه به شکل تدریجی بمیرد، ضربات بسیاری خواهد خورد ". برخی کارشناسان می‌گویند حتی اگر ترامپ هیچ کاری نکند و به تحریم‌هایی که باید در ۱۲ می‌ بازبینی شوند، اجازه دهد دوباره علیه ایران اعمال شوند، توافق می‌تواند زنده بماند. آن‌ها می‌گویند احتمالاً مهلت مهم‌تر در حوالی ۱۱ جولای فرا خواهد رسید. زمانی که ترامپ باید تصمیم بگیرد آیا حجم گسترده‌ای از تحریم‌ها را مجدداً بازگرداند یا خیر.

برخی منتقدان توافق می‌گویند ترامپ باید تحریم‌های ۱۲ می‌ را بازگرداند تا فشار بر ایران و متحدان اروپایی آمریکا را برای یافتن راهی برای رفع نگرانی‌های ترامپ قبل از فرارسیدن موعد تصمیم‌گیری درباره تحریم‌های اواسط جولای، افزایش دهد. این امر به‌جای اینکه ضربه مهلک باشد، به‌مثابه نوعی مشت بر توافق هسته‌ای خواهد بود.

برخی از تحریم‌های آمریکایی مرتبط با حقوق بشر، موشک‌های بالستیک و تروریسم هنوز وجود دارند. بااین‌حال، اگر آمریکا تحریم‌های ثانویه را علیه ایران بازگرداند، تجارت شرکت‌های خارجی با ایران دشوارتر خواهد شد. مهلت تعلیق برخی از تحریم‌ها در ماه می‌ منقضی می‌شود؛ اما تعلیق تحریم‌های ثانویه که مجازات گسترده‌تری علیه اقتصاد ایران اعمال می‌کنند، در جولای منقضی می‌شوند. دیوید مورتلاک، وکیل مسائل تحریم‌ها که در دوره اوباما درباره مسائل مربوط به ایران کار کرده است، می‌گوید: "ممکن است ضرب‌الاجل تعلیق تحریم‌های ۱۲ می، بدون هرگونه تأثیر فوری بر تحریم‌ها و توافق، بیاید و برود؛ اما ضرب‌الاجل جولای ممکن است اهمیت بسیار بیشتری داشته باشد. در جولای ممکن است شاهد بازگشت فوری تحریم‌های گسترده باشیم. تحریم‌هایی که تأثیر مهمی بر تجارت جهانی با ایران خواهد داشت ".

تحلیلگران می‌گویند اگر ترامپ هرگونه تحریمی را بازگرداند، آمریکا به لحاظ فنی ناقض توافق هسته‌ای خواهد بود؛ اما این بدان معنا نیست که ترامپ ضرورتاً به‌طور کامل از توافق خارج خواهد شد. برخی از دستیاران او اشاره کرده‌اند که آمریکا همچنان تلاش‌ها برای اصلاح توافق را، بدون در نظر گرفتن تصمیم ترامپ در ۱۲ می، ادامه خواهد داد. مایک پومپئو، در جلسه تائید صلاحیتش برای وزارت خارجه به این مسئله اشاره کرد. او گفت: "اگر شانسی برای ما وجود نداشته باشد که آن را اصلاح کنیم به رئیس‌جمهور توصیه خواهم کرد که ما تمام تلاشمان را حتی پس از ۱۲ می برای کار با متحدانمان برای دستیابی به یک نتیجه بهتر و یک توافق بهتر انجام دهیم. حتی پس از ۱۲ می کار‌های دیپلماتیک زیادی برای انجام دادن وجود خواهد داشت ". (٦ اردیبهشت 1397- منبع: politico.eu)

 

8. موگرینی و همکارانش سناریوی فردای برجام را پیش‌بینی نکرده‌اند

در خروج نرم دونالد ترامپ به‌صورت نمادین از برجام کنار می‌رود و تحریم‌های جدید علیه ایران وضع نخواهد کرد تا شرکت‌های اروپایی فعال در ایران دچار ضرر و زیان نشوند. در خروج سخت از برجام دونالد ترامپ روی مسائل امنیتی در منطقه خاورمیانه می‌تواند تمرکز زیادی کند و درخواست وضع تحریم‌های گسترده جدید علیه ایران و شرکت‌هایی که با حکومت این کشور کار می‌کنند. در این صورت نزدیک به ۱۰۰ شرکت اروپایی که با ایران مستقیماً در مراوده تجاری قرار دارند ضربه شدیدی خواهند خورد.

مجید گلپور از مشاوران دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای با یورونیوز گفت: سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا که از آغاز مذاکرات هسته‌ای با مقامات ایرانی در تماس مستقیم بوده‌اند بار دیگر می‌توانند مستقیماً و بدون هماهنگی با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا با ارائه تحریم‌های جدید علیه ایران قدرت این کشور در منطقه را محدود کنند. مشکل دونالد ترامپ این است که در زمان امضای برجام توسط دولت اوباما، ایران هنوز در سوریه و عراق به شکل امروز برنده نبود و تا این اندازه قدرت نداشت. امروز ایران قدرت بزرگی در منطقه است. کاخ سفید نگرانی‌های زیادی از اتمی شدن این کشور دارد. اروپایی‌ها می‌توانند با وضع تحریم‌های جدید کاری کنند که ترامپ دوازدهم ماه مه تصمیم خروج از برجام را عملی نکند.

وی ادامه می‌دهد که در صورت عدم کسب توافق میان ترامپ و کشورهای اروپایی پیش از دوازدهم ماه مه، دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مسئول آن خانم موگرینی شدیدترین ضربه را خواهند خورد. درواقع فدریکا موگرینی بارها تأکید کرده است که برجام بهترین توافق است و نمی‌توان تغییری در آن داد. حال به عهده او خواهد بود که توافقی مشترک میان کشورهای امضاکننده برجام و دیگر کشورهای مهم قاره ازجمله اسپانیا، ایتالیا، اتریش و حتی سوئد بیابد و این کار آسانی نخواهد بود. در این میان نباید منافع اقتصادی برخی از کشورهای اروپایی که پس از برجام سرمایه‌گذاری‌های زیادی در ایران کرده‌اند را فراموش کرد.

از سوی دیگر اروپا به دلیل منافع اقتصادی و یا عدم اراده‌ای واحد بده بستان‌های معمول دیپلماتیک با ایران را ازدست‌داده است. اتحادیه هیچ واکنشی نسبت به شورش‌های زمستان گذشته که ریشه اقتصادی داشت نشان نداد. اتحادیه اروپا موفق نشده است با ایران بر سر مداخله نظامی در یمن، سوریه و عراق به توافقی دست پیدا کند. به همین دلیل دیپلمات‌های اروپایی تا دوازدهم ماه مه هم‌دست خالی هستند و هم‌زمان اجازه کارهای بلندمدت را نمی‌دهد برای همین باید به راه‌حل‌های سریع و در برخی مواقع کوتاه‌مدت بسنده کرد. به‌عبارتی‌دیگر می‌توان گفت که اروپا در ماه‌های اخیر به پلان دوم در صورت شکست در قانع کردن ترامپ نیندیشید و طرحی برای آن نریخت.

آمریکایی‌ها نه منفعت اقتصادی و نه دستاورد استراتژیکی با امضای برجام به دست آورده‌اند. بی‌دلیل نیست که در ماه‌های اخیر بسیاری از جمهوری‌خواهان و حتی برخی از دموکرات‌ها از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج برجام دفاع کرده‌اند. نمونه آن باب کروکر، رئیس کمیته سیاست خارجی سنای آمریکا است که به‌تازگی از تصمیم خروج از برجام دونالد ترامپ حمایت کامل کرده است.

خروج آمریکایی‌ها از برجام دو شکل خواهد داشت خروج نرم و خروج سخت. در خروج نرم دونالد ترامپ به‌صورت نمادین از برجام کنار می‌رود و تحریم‌های جدید علیه ایران وضع نخواهد کرد تا شرکت‌های اروپایی فعال در ایران دچار ضرر و زیان نشوند. در خروج سخت از برجام دونالد ترامپ روی مسائل امنیتی در منطقه خاورمیانه می‌توان تمرکز زیادی کند و درخواست وضع تحریم‌های گسترده جدید علیه ایران و شرکت‌هایی که با حکومت این کشور کار می‌کنند. در این صورت نزدیک به ۱۰۰ شرکت اروپایی که با ایران مستقیماً در مراوده تجاری قرار دارند ضربه شدیدی خواهند خورد.

 

9. یورونیوز: واکنش ایران به خروج احتمالی آمریکا از برجام چه خواهد بود؟

ابتدابه‌ساکن باید گفت که اروپا و ایران به دلیل عدم فرض چنین سناریویی همچنان قاطعانه نمی‌دانند چه واکنشی نشان خواهند داد. حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران که کسب برجام را دست آورد مهم دولتش می‌داند همواره تأکید کرده است که "ایران تاآخرین‌نفس " در برجام می‌ماند. هم‌زمان عباس عراقچی عضو مهم مذاکرات هسته‌ای ایران در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که بدون حضور آمریکا در برجام، این توافق تنها نمادین و دکوراتیو خواهد بود و دیگر کما فی‌السابق ارزش نخواهد داشت. به همین دلیل هنوز درباره اینکه جمهوری اسلامی ایران چه تصمیمی خواهد گرفت نمی‌توان اظهارنظر درستی کرد. (6 اردیبهشت 1397-منبع: یورونیوز)

10. طرح بلندمدت اتحادیه اروپا برای اردن           

گایدون مالتس و سیندی هوانگ در گزارشی نوشتند که اتحادیه اروپا به‌منظور کمک به پناهندگان سوری، باید رابطه خود را با اردن بهبود بخشد، صادرات خود را به اردن تقویت نماید و پناه‌جویان را استخدام کند.

گیدون مالت مدیر اجرایی بنیاد تنت (Tent Foundation) است. سیندی هوانگ مدیر امور مهاجرت، جابجایی و سیاست‌های بشردوستانه و همکار ارشد سابق مرکز توسعه جهانی است. بنیاد تنت یک سازمان غیردولتی است که تمرکز خود را بر بسیج بخش خصوصی و در راستای حمایت از پناهندگان گذاشته است. دو سال پیش، اتحادیه اروپا توافقنامه اردن را اعلام نمود. بر اساس این توافقنامه قرار شده بود که اتحادیه اروپا 1،8 میلیارد دلار (1.48 میلیارد یورو) کمک مالی و وام به اردن بپردازد همچنین برای برخی محصولات شرکت‌های تجاری اردن تجارت ترجیحی قائل شود تا اردن 15 درصد پناه‌جویان سوری را استخدام کند. در عوض اردن موافقت نمود که دسترسی آموزشی و اقتصادی برای پناهندگان سوری که شامل 200،000 مجوز کار برای پناهندگان سوری در بخش‌های خاص می‌شود را گسترش دهد.

توافق یک منطق قدرتمند استراتژیک برای اتحادیه اروپا دارد. اروپا با ایجاد انگیزه برای افزایش صادرات اردن به اتحادیه اروپا و استخدام پناهندگان سوری، می‌تواند هم از اردن حمایت کند-شریکی که میزبان 1.3 میلیون پناهنده سوری است- و هم با فرصت‌های شغلی خاص پناهندگان را برای ماندن در اردن ترغیب کند.

اکنون‌که اتحادیه اروپا آماده برگزاری نشستی دیگر در بروکسل برای رسیدگی به بحران پناهندگان سوری است باید به شکست تجاری موافقت‌نامه اشاره نمود. بعد از دو سال تنها چهار شرکت به ارزش تقریبی 2.3 میلیون دلار صادرات داشتند. در خصوص شکست موافقت‌نامه برخی تحلیل‌ها بر چالش‌های استخدام کارگران پناهنده تمرکز کرده‌اند اما ارزیابی ما این است که اساساً امتیازات تجاری که اتحادیه اروپا ارائه می‌دهد، بیش‌ازاندازه متوسط است.

توافق دسترسی معاف از گمرک برخی محصولات اردنی را به اتحادیه اروپا تسهیل کرد که این امر از طریق کاهش الزامات "میزان ضروری تولید در داخل "(local content)(بخشی از ارزش محصول که باید در اردن تولید شود) از 70 درصد به سی درصد، صورت گرفت. امتیاز مهمی که بسیاری از محصولات اردن از مواد اولیه کشورهای دیگر استفاده می‌کنند. بااین‌حال، منافع ترجیحات تجاری به‌شدت محدودشده است چراکه:

اولویت تجارت تنها به بخش‌های انتخاب‌شده خاصی نظیر پلاستیک، مواد شیمیایی و پوشاک می‌پردازد. بر اساس برخی برآوردها، تقریباً دوسوم صادرات بین‌المللی فعلی اردن از معاملات حذف می‌شود.

به شرکت‌هایی که در 18 منطقه توسعه‌یافته (که از اکثریت پناهندگان سوری دور است) محدودشده است.

دسترسی معاف از گمرک را به بازار اتحادیه اروپا و برخی کشورها را فراهم می‌کند. به‌عنوان‌مثال، در بخش پوشاک هم ترکیه (با هزینه حمل‌ونقل ارزان‌تر نسبت به اتحادیه اروپا) و هم بنگلادش (با هزینه‌های کار پایین‌تر) دسترسی معاف از گمرک دارند که مزیت شرکت‌های اردنی را خنثی می‌کند.

معامله اتحادیه اروپا و اردن تا به امروز منافع ناچیزی را به ارمغان آورده است، گرچه مفاد این قرارداد از سوی دولت اردن تا حدود زیادی انجام‌شده و منجر به صدور 83.500 مجوز کارشده است اما این قرارداد چندان سودی عاید اردن نکرده است. منطق استراتژیکی که اتحادیه اروپا را تشویق به ورود به معاهده کرده است باید منجر به تقویت توافق شود نه رها کردن توافق.

نخست اتحادیه اروپا می‌تواند توافق را با گسترش دامنه شمولیت آن تقویت کند. این امر باید با موافقت دولت اردن برای گسترش ترجیحات تجاری به شرکت‌های فعال در هر نقطه از این کشور آغاز شود. این موضوع می‌بایست افزایش‌یافته و طیف وسیعی از بخش‌های صادرات اردن را نیز شامل شود - قوانین ساده‌شده مبدأ می‌تواند در بخش‌هایی مانند غذا که کسب‌وکارهای اردنی که تقاضای بیشتری به بازار اروپا دارند، سودمند باشد.

دوم، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اروپایی باید دسترسی شرکت‌های اردن به بازار اتحادیه اروپایی را تسهیل کنند. روابط خریداران و تأمین‌کنندگان اغلب پیچیده است و ممکن است شرکت‌های اروپایی کسب‌وکار خود با شرکت‌های کمتر شناخته‌شده اردنی را به آهستگی افزایش دهند. (4 اردیبهشت 1397-منبع: یورو اکتیو)

 

11. اقتصاد شکننده ایران، مانع خروج ایران از برجام می‌شود

برخی از تحلیلگران بر این عقیده هستند که اگر ترامپ لغو تحریم‌ها را در 12 می تمدید نکند ایران از برجام پیروی خواهد کرد؛ زیرا اقتصاد شکننده ایران هیچ گزینه و راه‌حلی برای این مسئله باقی نمی‌گذارد.

نویسنده، باربارا اسلاوین در گزارشی خود در نیوزویک با عنوان "ترامپ را فراموش کنید؛ حالا اروپا باید ایران را راضی کند که برجام را ترک نکند " نوشته که انتظار اصلی جمهوری اسلامی ایران در امضای برجام احیا و افزایش روابط اقتصادی با اروپا بود که به‌طور سنتی شریک تجاری مهم ایران بود. اگرچه تجارت بین ایران و اروپا در طی چند سال گذشته افزایش پیداکرده است اما همچنان انتظارات ایران را برآورده نکرده است و همچنان تجارت ایران تحت‌الشعاع چین قرار دارد. در حال حاضر بین ایران و اروپا به‌استثنای توتال (غول نفتی فرانسه) قراردادهای بزرگی منعقد نشده است. همچنین به دلیل هراس از مجازات احتمالی آمریکا، هیچ بانک بزرگ اروپایی تمایلی به تأمین مالی تجارت یا سرمایه‌گذاری در ایران را ندارد. دیپلمات‌های ایران در لندن معترض هستند که آن‌ها حتی نمی‌توانند یک حساب بانکی برای تأمین مالی فعالیت‌های روتین سفارت خود ایجاد کنند. سه کشور اروپایی از پیش می‌توانند اعلان کنند که اگر ایران در برجام باقی بماند (بعد از خروج آمریکا) بازگشت تحریم‌های ثانویه ایالات‌متحده آمریکا غیرقانونی است. همچنین اتحادیه اروپا می‌تواند مکانیزم مالی قابل‌اعتمادی برای شرکت‌های اروپایی در جهت تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران فراهم کند. در روز 21 آوریل، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران بر این تأکید کرد که تلاش رهبران اروپا برای آرام کردن ترامپ اقدامی بیهوده است. در عوض این‌که اروپایی به دنبال راه‌هایی برای مجازات ایران باشند باید تلاش کنند تا رهبران آمریکا را متقاعد کنند که به تعهدات خود در برجام پای بند باشند.

بعد از روی کار آمدن ترامپ این فقدان اطمینان نسبت به نیات آمریکا تا حدودی از ارزش برجام برای ایران کاسته و همچنین منجر به خروج سرمایه‌گذاران از ایران و کاهش چشمگیر ارزش پول ایران شده است. اگر اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به توافقاتی دست یابند احتمالاً کنگره ممکن است برای تغییر قانون تائید پای بندی تعهدات ایران توسط رئیس‌جمهور اقداماتی انجام دهد. (هر 90 روز یک‌بار پای بندی ایران به برجام توسط رئیس‌جمهور آمریکا باید تائید شود).

برخی از تحلیلگران بر این عقیده هستند که اگر ترامپ لغو تحریم‌ها را در 12 می تمدید نکند ایران از برجام پیروی خواهد کرد؛ زیرا اقتصاد شکننده ایران هیچ گزینه و راه‌حلی برای این مسئله باقی نمی‌گذارد. محمدجواد ظریف محتمل‌ترین گزینه ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام را تسریع غنی‌سازی اورانیوم دانست؛ اما محتمل‌ترین گزینه ایران؛ توسل به مکانیسم حل اختلاف در برجام است که می‌تواند زمان بیشتری را برای متقاعد کردن آمریکا توسط اروپایی‌ها در بازگشت به برجام فراهم کند. برخی از جنگ‌طلبان دولت ترامپ پیشنهاد کرده‌اند که خروج آمریکا از توافق ناقص هسته‌ای می‌تواند موضع ترامپ را نسبت به نشست هسته‌ای با کره شمالی تقویت کند؛ اما موضوع دیگری که قابل‌طرح است این می‌باشد که کیم رهبر کره شمالی با مقایسه وضعیت کشورش با ایران، محتمل‌تر است که پیشاپیش امتیازات محکم‌تری از آمریکا بگیرد زیرا که آن‌ها توافقات هسته‌ای مذاکره شده توسط سلف (اوباما) خود را نقض می‌کنند؛ اما بااین‌وجود به علت گسترش خشونت و ناامنی در خاورمیانه، تأثیر تداوم برجام بیشتر از مذاکره آمریکا باکره شمالی است. در این راستا بین اروپا و ایران برای پایان دادن به جنگ ویران گر یمن و همچنین گسترش گفتگو در سوریه نشست‌هایی شکل‌گرفته است؛ بنابراین با خروج آمریکا و ایران از برجام، منازعات منطقه‌ای تشدید می‌شود و حتی امکان برخورد بالقوه نظامی بین نیروهای آمریکا در منطقه و طرفداران ایران وجود دارد و همچنین می‌تواند زمینه درگیری جدیدی بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان در سوریه فراهم شود. (٦ اردیبهشت 1397-منبع: نیوزویک)

 

12. آیا بالکان غربی با طوفان آینده روسیه مواجه است؟

روسیه بالکان را همچون میدان سیاسی می‌بیند.

نیکلای پاتروشف رئیس شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه در قالب اظهاراتی از مسئولیت ویژه روسیه در بالکان غربی سخن گفت.

روسیه به بالکان به‌عنوان یک میدان جنگ "جنگ سیاسی " نگاه می‌کند که تا حدی از آن مغفول بوده؛ تا جایی که جبران موفقیت‌آمیز آن با "اقدامات فعال " ممکن خواهد بود. روسیه در پی چانه‌زنی با اتحادیه اروپا است. از سوی دیگر رویکرد اتحادیه اروپا نسبت به بالکان غربی نه جدی و نه سیستماتیک است و به همین دلیل فرصت‌هایی برای مسکو پدید آمده است.

در قبال کرواسی که سیاست‌های غربگرایانه را پیگیری می‌کند، روسیه در پی ایجاد ارتباط قوی‌تر با کشورهایی همچون صربستان و مونته‌نگرو است. اهم فعالیت‌های روسیه در قالب موارد زیر قابل‌درک است:

  • کمک نظامی به مونته‌نگرو
  • کمک نظامی در صربستان
  • کمک به تأسیس پایگاه‌های مختلف در صربستان
  • خط لوله گاز به اسکوپیه، بلگراد و سارایوو (9 اردیبهشت 1397-منبع: http://www.ecfr.eu)

 

13. بازگشت حامیان رویکرد تغییر نظام ایران به کاخ سفید

ولی نصر برای نشریه آتلانتیک نوشت: پس از اعتراضات اخیر در ایران در زمستان گذشته، حامیان تغییر نظام در واشنگتن جسورتر شده‌اند. ایران در حال حاضر درصدد است تا از طریق توافق هسته‌ای نیازهای اقتصادی داخلی خود را مرتفع کند؛ اما بدون این توافق وضعیت اقتصادی ایران بدتر می‌گردد و زمینه دلسردی سرمایه‌گذاران را فراهم می‌کند و همچنین منجر به خروج و فرار سرمایه از کشور می‌گردد.

وی اشاره می‌کند که حامیان تغییر نظام ایران، رهبری و کنترل سیاست خارجی آمریکا را به دست گرفته‌اند. از دیدگاه آن‌ها هدف آمریکا خلع سلاح هسته‌ای ایران نیست بلکه هدف تغییر نظام است. جان بولتون مشاور امنیت ملی جدید ترامپ؛ همواره حامی تغییر نظام ایران بوده است. وی اخیراً در اظهاراتی بر این تأکید کرد که تغییر نظام ایران باید به هدف اصلی سیاست خارجی آمریکا تبدیل شود. این در حالی است که وی همراه با حامیانش درصدد فشار به کره شمالی برای خلع سلاح هسته‌ای هستند.

دولت ترامپ درحالی‌که ازیک‌طرف درصدد پاره کردن توافق هسته‌ای با ایران است و از طرف دیگر درصدد تعقیب یک توافق مشابه باکره شمالی است. بااین‌حال اگر حامیان تغییر نظام ایران، در دولت ترامپ به قدرت بیشتری دست پیدا کنند احتمالاً برای تضعیف قدرت ایران، به توافق هسته‌ای موسوم به برجام پایان خواهند داد. تأثیر فوری چنین تصمیمی پیامدهای خطرناکی را برای ایران و سرتاسر خاورمیانه ایجاد می‌کند.

لغو توافق هسته‌ای از سوی ایالات‌متحده آمریکا منجر به بازگشت تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی علیه ایران در تمامی حوزه‌های هسته‌ای، موشک‌های میان برد – دور برد و همچنین حمایت ایران از اسد در سوریه می‌گردد. چنین سناریویی زمینه کاهش تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را فراهم می‌کند و به‌طور بالقوه ایران را از بازار نفت خارج می‌کند. خروج ایران از بازار نفت باعث خشنودی عربستان سعودی می‌گردد که اقتصادش به‌شدت به قیمت بالای نفت وابسته است. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در طی دیدارش از واشنگتن، پیش‌بینی افزایش قیمت نفت به 80 دلار هر بشکه را کرد که این قیمت به تحقق دستور کار جاه‌طلبانه اقتصادی و اهداف نظامی و سیاسی عربستان کمک خواهد کرد. درواقع این پیش‌بینی ناشی از تصور محروم شدن ایران از بازارهای نفت است.

اعضای دولت ترامپ بر این تصورند که مشکلات اقتصادی فزاینده ایران منجر به موافقت آن‌ها برای یک توافق بهتر می‌گردد. درحالی‌که این استراتژی پرمخاطره‌ای است زیرا خروج آمریکا از توافق هسته‌ای باعث می‌شود که آمریکا برای اقناع دشمنانش برای برقراری تعامل دیپلماتیک با دشواری بیشتری روبرو گردد. درواقع بدون گزینه‌های دیپلماتیک معتبر، تنها راه موجود که آمریکا به مسائل حساس بین‌المللی می‌پردازد همان جنگ است یعنی همان مسیری که ترامپ به آن معترض است.

خروج از توافق هسته‌ای و افزایش فشارهای اقتصادی علیه ایران باعث انزوای میانه‌روها و عمل‌گرایانی می‌شود که خواهان تعامل با جهان هستند و همچنین زمینه قدرت‌یابی افراطی‌ها فراهم می‌شود. درحالی‌که برجام زمینه همکاری ضمنی بین آمریکا و ایران را در مبارزه با داعش در عراق فراهم کرد؛ با خروج آمریکا از برجام، عراق می‌تواند بار دیگر به میدان منازعه آمریکا و نیروهای تحت حمایت ایران تبدیل گردد. یکی دیگر از تحولات ناخوشایند؛ بازگشت سریع این کشور به غنی‌سازی اورانیوم با غنای بالاتر از 20 درصد است.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در اظهاراتی بیان کرده که اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود ایران ممکن است از پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای را که می‌تواند به معنای پیگیری آزادانه سلاح هسته‌ای تعبیر گردد خارج شود. ترامپ هشدار داد که اگر ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر بگیرد با مشکلات بزرگ‌تر ازآنچه تاکنون داشته روبرو خواهد شد. در حقیقت هر چه ایالات‌متحده آمریکا ایران را تهدید کند احتمالاً این کشور بیشتر برای تأمین امنیت خود به سپر هسته‌ای متوسل می‌شود. در این صورت، آمریکا باید سیاست تغییر نظام را در اولویت‌های غیر مهم خود قرار دهد و از ایران بخواهد دوباره وارد میز مذاکره شود. این در حالی است که قدرت اهرم اقتصادی ما افزایش پیدا نکرده ولی برنامه هسته‌ای ایران پیشرفته‌تر خواهد شد و ایران می‌تواند اهرم نفوذ بیشتری برای دستیابی به توافق بهتر نسبت به توافق گذشته داشته باشد. درسی که کره شمالی از لغو توافق هسته‌ای ایران می‌گیرد این است که رئیس‌جمهور آمریکا توافق امضاشده توسط سلف خود را نقض می‌کنند. درسی که ایران از دیپلماسی هسته‌ای ترامپ باکره شمالی می‌گیرد این است که ایران تا زمانی که به قابلیت تسلیحات هسته‌ای همراه با موشک‌های دوربرد که بتوانند این سلاح‌ها را حمل کنند نرسیده نباید وارد مذاکره مجدد با آمریکا شوند. (٧ اردیبهشت 1397-منبع: آتلانتیک)

 

14. آیا درگیری ایران و اسراییل منجر به جنگ جدیدی در خاورمیانه می‌شود؟

هیئت بلژیکی با اعضای کنست در اورشلیم و نیز مقامات اسرائیلی دیدارها و مذاکراتی را داشتند.

پیتر د روورف (Peter De Roover) سیاستمدار بلژیکی که رئیس گروه N-VA در پارلمان فدرال بلژیک و عضو کمیته امور خارجه در مجلس فدرال بلژیک می‌باشد به همراه هیئتی یک هفته قبل از درگیری ایران و اسراییل در مرزهای سوریه سفری را به اسراییل داشت. وی در یادداشتی در خصوص وقایع اخیر نوشت: ما از اسراییل و مرز اسراییل با لبنان بازدید کردیم همچنین با اعضای کنست در اورشلیم و نیز مقامات اسرائیلی دیدارها و مذاکراتی داشتیم. این مذاکرات یک تصویر واضحی را از نوع نگاه و تفکر اسرائیل در خصوص تحولات خاورمیانه به ما داده است. کلمات کلیدی در اکثر مذاکرات ما "امنیت " و "تهدید " بود. جامعه اسراییلی تحت‌فشار زیادی قرار دارد، احساس تهدید می‌کند و همیشه امنیت را در لیست اولویت‌های خود قرار می‌دهد وی می‌گوید که در اسراییل بعد از کلمه تهدید همواره کلمه ایران بعدازآن ذکر می‌شود. ایران مسئله‌ای است که اسراییلی‌ها شبانه‌روز به آن فکر می‌کنند.

اعضای کنست به پیتر د روورف گفته‌اند که در هر حمله‌ای به اسراییل اثرانگشت تهران را مشاهده می‌کنیم. ایران سه دهه استراتژی تهاجمی را دنبال کرده است. دیچتر (Avi Dichter) رئیس کمیته‌های امور خارجه و دفاعی به هیئت بلژیکی گفت که " برای تحقق هر نوع تهدیدی دو شرط نیات و توانمندی‌ها لازم است ما در خصوص نیات ایران هیچ شکی نداریم لذا تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهیم داد که ایران مقاصد خود را به اجرا درآورد. حزب‌الله دارای موشک‌هایی است که این توانمندی را دارد که تمام اسرائیل را پوشش دهد هرچند که این توانمندی در جنگ سال 2006 بین اسرائیل و لبنان مورداستفاده قرار نگرفت. ما از حدود 125 هزار موشک صحبت می‌کنیم که در مرز لبنان با اسرائیل مستقر و آماده شلیک می‌باشند. همۀ همکاران ما متقاعد شده‌اند که ایران در حال ساخت یک یا چند کارخانه موشک‌سازی در لبنان است. ایران به دنبال احداث کارخانه‌هایی در سوریه بود اما ازآنجایی‌که روسیه آن‌ها را از انجام این کار در خاک سوریه محروم کرد تهران انجام پروژه در سوریه را کنار گذاشت و آن را در لبنان اجرا نمود. احداث کارخانه در سوریه خط قرمز اسراییل محسوب می‌شود و ما عبور از این خط قرمز را تحمل نخواهیم کرد."

اظهارات دیچر مبنی بر اینکه ایران نباید فرصت از بین بردن اسرائیل را داشته باشد با این اعتقاد اسراییلی‌ها همراه است که ایران در حال ساخت کارخانه موشک‌سازی در لبنان است. درگیری‌های ایران و اسراییل در هفته‌های اخیر می‌تواند مقدمه‌ای برای جنگ بین اسراییل و لبنان باشد. یکی از سخنگویان اسراییل حتی تاریخی را برای این جنگ معین کرده است و معتقد است که جنگ در تابستان سال 2018 رخ خواهد داد. هرچند که در هفته‌های اخیر سطح تنش کاهش پیداکرده است اما همچنان احتمال درگیری چه حساب‌شده و چه برحسب خطای محاسباتی وجود دارد لذا هم اروپا و هم جهان باید خود را برای تابستان 2018 آماده کنند. (اردیبهشت 1397-منبع: vocaleurope.eu)

 


پیشنهاد این صفحه صفحه مناسب چاپ
 

سایر خبرها

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰ - پایش هفتگی بریتانیا (16 تا 22 آوریل 2018 -27 فروردین تا 2 اردیبهشت 1397)

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰ - پایش هفتگی اتحادیه اروپا (16 تا 22 آوریل 2018 - 27 فروردین تا 2 اردیبهشت 1397)

۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰ - پایش هفتگی آمریکا ( 9 تا 15 آوریل- 20 تا 26 فروردین 1397)

۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰ - پایش هفتگی بریتانیا ( 9 تا 15 آوریل- 20 تا 26 فروردین 1397)

۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰ - پایش هفتگی فرانسه (9 تا 15 آوریل 2018 / 20 تا 26 فروردین 1397)

۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰ - پایش هفتگی فرانسه (19 مارس تا 8 آوریل 2018 - 28 اسفند 1396 تا 19 فروردین 1397)

۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸ - پایش هفتگی بریتانیا (19 مارس تا 8 آوریل 2018 - 28 اسفند 1396 تا 19 فروردین 1397)

۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶ - پایش هفتگی آمریکا (19 مارس تا 8 آوریل 2018 - 28 اسفند 1396 تا 19 فروردین 1397)

۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰ - پایش هفتگی اتحادیه اروپا (19 مارس تا 8 آوریل 2018 - 28 اسفند 1396 تا 19 فروردین 1397)

۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰ - پایش هفتگی بریتانیا (5 تا 11 مارس 2018 - 14 تا 20 اسفند 1396)

۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰ - پایش هفتگی فرانسه (26 فوریه تا 4 مارس 2018 – 7 تا 13 اسفند 1396)

۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷ - پایش هفتگی آمریکا (26 فوریه تا 4 مارس 2018 – 7 تا 13 اسفند 1396)

۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰ - پایش هفتگی فرانسه (19 تا 25 فوریه 2018 / 30 بهمن تا 6 اسفند 1396)

۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰ - پایش هفتگی اتحادیه اروپا (19 تا 25 فوریه 2018 / 30 بهمن تا 6 اسفند 1396)

۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷ - پایش هفتگی آمریکا (19 تا 25 فوریه 2018 – 30 بهمن تا 6 اسفند 1396)

۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰ - پایش هفتگی بریتانیا (19 تا 25 فوریه 2018 – 30 بهمن تا 6 اسفند 1396)

۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰ - پایش هفتگی آمریکا (12 تا 18 فوریه 2018 - 23 تا 29 بهمن 1396)

۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳ - پایش هفتگی بریتانیا (12 تا 18 فوریه 2018 - 23 تا 29 بهمن 1396)

۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰ - پایش هفتگی اتحادیه اروپا (12 تا 18 فوریه 2018 - 23 تا 29 بهمن 1396)

۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰ - حضور ایالات ­متحده و بروز اختلافات