ایران - یوریکا

موسسه ایرانی مطالعات اروپا و امریکا

مصاحبه : مصاحبه اختصاصی با دکتر فیلیپ لاگرانژ: مشروعیت حقوقی فرانسه در حمله به سوریه
تعداد بازدید: 579 تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰

موسسه ایران-یوریکا طی مصاحبه‌ای با آقای فیلیپ لاگرانژ، استاد حقوق‌عمومی و رئیس دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه پوآتیه، در تاریخ 4 اردیبهشت 1396، درحاشیه‌ی نشست تخصصی حقوق‌ بین‌الملل در دانشگاه علامه طباطبائی موضوعات حقوق بین‌الملل، مشروعیت حمله‌ی هوایی فرانسه به سوریه، فروش تسلیحات فرانسوی به عربستان و مسائلی در این زمینه را مورد پرسش قرار داده است:



ایران-یوریکا: آیا به نظر شما حملات هوایی فرانسه در سوریه با قوانین بین المللی مطابقت دارد؟

آقای لاگرانژ: مطمئناً حملات فرانسه در سوریه مطابق با قوانین بین المللی نمی‌باشند، زیرا فرانسه اجازه و حق مداخله از مقامات سوریه‌ای را دریافت نکرده است. فرانسه تنها زمانی می‌تواند نیروهای خود را در خاک سوریه بکار گیرد که اجازه دولت سوریه را داشته باشد.

البته این به معنای عدم مداخله فرانسه نبوده است. در واقع کشور فرانسه برای قانونی کردن بکارگیری نیروهای خود در سوریه به مبناهای قانونی قابل قبولی استناد کرده است. اولین قانون، قانون مشروعیت دفاع دسته جمعی بود که از منظر من این قانون اساس حقوقی مناسبی نداشت. دومین قانون مشروعیت دفاع شخصی بوده است. در واقع پس از حملات مرگبار ۱۳ نوامبر فرانسه در سالن کنسرت بتکلان[1] پاریس، فرانسه با استناد به مشروعیت دفاع فردی، دست به اقدام نظامی علیه جنبش مسلح غیر دولتی داعش زد.

فرانسه پس از این خواستار صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت تحت عنوان «قطعنامه 2249» شد. این قطعنامه که دقیقاً پس از حملات تروریستی در فرانسه به تصویب رسید، قطعنامه‌ای است که تلاش می‌کند تمام کشور‌های طرفین درگیری را راضی نگه دارد. در واقع فرانسه و آمریکا با رجوع به این قطعنامه حملات خود در خاک سوریه علیه داعش را توجیه کرده‌اند. البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که از منظر مقامات فرانسه، دولت سوریه هرگز اجازه مداخله کشور فرانسه در خاک خود را نداده است اما هرگز علیه حملات نیز اعتراضی ننموده است.

ایران-یوریکا: آیا فرانسه در بحران‌های بین المللی از جمله بحران سوریه، به محدودیت‌های «حق مشروع مداخله» پایبند بوده است؟

آقای لاگرانژ: از منظر من حق مشروع مداخله وجود ندارد. شورای امنیت سازمان ملل متحد در صورت مشاهده هر گونه تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی می‌تواند تصمیم به مداخله نظامی در آن کشور بگیرد، اما یک کشور تنها در صورت دریافت مجوز از شورای امنیت سازمان ملل حق مداخله در امور داخلی یک کشور دیگر را دارد. در صورتی که شورای امنیت اجازه مداخله را به یک کشور بدهد، آن کشور می‌تواند در امور داخلی کشور دیگر مداخله کند. 

ایران-یوریکا: نظر شما در ارتباط با رویکرد گزینشی شورای امنیت سازمان ملل چیست؟ چه دیدگاهی نسبت به جنگ بحرین دارید؟

آقای لاگرانژ: این موضوع که شورای امنیت سازمان ملل رویکردی گزینشی دارد یک واقعیت است. تنها از منظر سیاسی می‌توان نگاهی انتقادی به آن داشت ولی از منظر حقوقی نمی‌توان از آن انتقاد کرد. در ارتباط با جنگ بحرین نیز تنها می‌توان از منظر سیاسی به انتقاد آن پرداخت. در ماده 27 منشور سازمان ملل متحد پیش بینی شده است که شورای امنیت تصمیمات خود را بر پایه 9 رأی از 15 رأی، با احتساب آرای 5 عضو دائم آن اتخاذ می‌کند؛ بنابراین کشورهای عضو شورای امنیت توافق کرده‌اند که شورای امنیت بدون اجازه آنان وارد عمل شود.

ایران-یوریکا: دیدگاه شما نسبت به تأثیر گذاری کشورها در تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل چیست؟

آقای لاگرانژ: نظام بین الملل بر پایه قدرت تأثیر گذاری کشورها پایه گذاری شده است و این مسئله قابل انتقاد است. در واقع، تهدید واقعی زمانی است که کشوری شورای امنیت را دستاویزی برای بدست آوردن اهداف خود و مداخله در کشور دیگری قرار دهد.

ایران-یوریکا: در ارتباط با فروش اسلحه، آیا یک قانون بین المللی وجود دارد؟ آیا «پیمان تجارت اسلحه»[2] به معنای واقعی وجود دارد؟

آقای لاگرانژ: پیمان بین‌المللی برای نظارت بر تجارت اسلحه پیمان جدیدی است اما تعداد کشورهای عضو این پیمان برای منعکس کردن سیاست‌های بین المللی به اندازه کافی نیستند و بسیاری از اعضای آن با فروش تسلیحات این پیمان را نقض می‌کنند.

ایران-یوریکا: در کتاب سفید فرانسه ذکر شده است که فرانسه در میان معدود قدرت‌های بین المللی است که تسلیحات نظامی وی امکان پیشتازی برای مداخله نظامی در یک کشور را فراهم می‌سازد، نظر شما در این رابطه چیست؟

آقای لاگرانژ: فرانسه به عنوان عضو دائم شورای امنیت، به واسطه تمام روابط دفاعی که با کشورهای آفریقایی داشته است، نیازمند به ارسال نیروهای نظامی خود به خارج از فرانسه می‌باشد. فرانسه معتقد است که برای پایان دادن به بحران یک کشور که صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند باید مداخله نظامی سریع و به موقع، البته با اجازه کشور درگیر بحران و یا شورای امنیت سازمان ملل صورت پذیرد. 

ایران-یوریکا: در تحقیقی از سوی موسسه ایفری تحت عنوان مداخله گرایی نظامی فرانسه با مثال وقوع جنگ در ایران، این منطقه را محیطی غیر مجاز از حیث مداخله برای کشور فرانسه دانسته است، نظر شما در این رابطه چیست؟

آقای لاگرانژ: در فرضیه احتمالی وقوع جنگ در ایران، فرانسه هر گونه مداخله‌ای را بسیار خطرناک می‌داند؛ زیرا ایران قادر به مقابله نظامی با خطر بالای تلفات انسانی خواهد بود که در این صورت خطرات هر گونه مداخله‌ای بسیار بیشتر از مزایای آن خواهد بود.

  

علاقمندان میتوانند جهت مطالعه متن فرانسه مصاحبه (زبان اصلی) به وبسایت انگلیسی موسسه ایران-یوریکا مراجعه کنند.


گروه تخصصی فرانسه
4 اردیبهشت 1396



[1]Battaclan

[2] Le Traité sur le commerce des armes (TCA)


پیشنهاد این صفحه صفحه مناسب چاپ
 

سایر خبرها

۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰ - پایش هفتگی آمریکا ( 9 تا 15 آوریل- 20 تا 26 فروردین 1397)

۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰ - پایش هفتگی بریتانیا ( 9 تا 15 آوریل- 20 تا 26 فروردین 1397)

۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰ - پایش هفتگی فرانسه (9 تا 15 آوریل 2018 / 20 تا 26 فروردین 1397)

۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰ - پایش هفتگی فرانسه (19 مارس تا 8 آوریل 2018 - 28 اسفند 1396 تا 19 فروردین 1397)

۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸ - پایش هفتگی بریتانیا (19 مارس تا 8 آوریل 2018 - 28 اسفند 1396 تا 19 فروردین 1397)

۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶ - پایش هفتگی آمریکا (19 مارس تا 8 آوریل 2018 - 28 اسفند 1396 تا 19 فروردین 1397)

۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰ - پایش هفتگی اتحادیه اروپا (19 مارس تا 8 آوریل 2018 - 28 اسفند 1396 تا 19 فروردین 1397)

۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰ - پایش هفتگی بریتانیا (5 تا 11 مارس 2018 - 14 تا 20 اسفند 1396)

۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰ - پایش هفتگی فرانسه (26 فوریه تا 4 مارس 2018 – 7 تا 13 اسفند 1396)

۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷ - پایش هفتگی آمریکا (26 فوریه تا 4 مارس 2018 – 7 تا 13 اسفند 1396)

۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰ - پایش هفتگی فرانسه (19 تا 25 فوریه 2018 / 30 بهمن تا 6 اسفند 1396)

۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰ - پایش هفتگی اتحادیه اروپا (19 تا 25 فوریه 2018 / 30 بهمن تا 6 اسفند 1396)

۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷ - پایش هفتگی آمریکا (19 تا 25 فوریه 2018 – 30 بهمن تا 6 اسفند 1396)

۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰ - پایش هفتگی بریتانیا (19 تا 25 فوریه 2018 – 30 بهمن تا 6 اسفند 1396)

۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰ - پایش هفتگی آمریکا (12 تا 18 فوریه 2018 - 23 تا 29 بهمن 1396)

۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳ - پایش هفتگی بریتانیا (12 تا 18 فوریه 2018 - 23 تا 29 بهمن 1396)

۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰ - پایش هفتگی اتحادیه اروپا (12 تا 18 فوریه 2018 - 23 تا 29 بهمن 1396)

۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰ - حضور ایالات ­متحده و بروز اختلافات

۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰ - پایش هفتگی بریتانیا (5 تا 11 فوریه 2018 - 16 تا 22 بهمن 1396)

۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰ - پایش هفتگی آمریکا (5 تا 11 فوریه 2018 - 16 تا 22 بهمن 1396)